Programma | Begroting 2021 | Begrotingsmutaties Najaarsnota 2021 | Bijgestelde begroting 2021 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Ruimte | 14.559 | 9.149 | 5.410 | -1.090 | -455 | -635 | 13.469 | 8.694 | 4.774 |
Water en klimaatadaptatie | 3.462 | 3.804 | -342 | 0 | 0 | 0 | 3.462 | 3.804 | -342 |
Afval | 1.616 | 2.078 | -463 | 0 | -6 | 6 | 1.616 | 2.072 | -457 |
Duurzaamheid&Energietransitie | 514 | 0 | 514 | -165 | 0 | -165 | 349 | 0 | 349 |
Duurzaam wonen | 953 | 2 | 951 | 0 | 0 | 0 | 953 | 2 | 951 |
Ondernemen | 2.162 | 2.149 | 13 | 0 | 0 | 0 | 2.162 | 2.149 | 13 |
Verkeersveiligheid | 87 | 30 | 57 | 0 | 0 | 0 | 87 | 30 | 57 |
Werkgel. & samenw. met ondern. | 145 | 0 | 145 | -50 | 0 | -50 | 95 | 0 | 95 |
Fietsers en voetgangers | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 400 | 0 | 400 |
Totaal programma's | 23.898 | 17.213 | 6.685 | -1.305 | -461 | -844 | 22.593 | 16.752 | 5.841 |
Reservemutaties | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
Resultaat voor bestemming | 23.898 | 17.213 | 6.685 | -1.305 | -461 | -844 | 22.593 | 16.752 | 5.841 |
Reservemutaties | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
Ondernemen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afval | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ruimte | 317 | 933 | -311 | 125 | 60 | 65 | 442 | 688 | -246 |
Duurzaamheid&Energietransitie | 0 | 580 | -290 | 0 | 0 | 0 | 0 | 290 | -290 |
Werkgel. & samenw. met ondern. | 0 | 60 | -30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | -30 |
Fietsers en voetgangers | 0 | 500 | -250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 250 | -250 |
Verkeersveiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Water en klimaatadaptatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal reservemutaties | 317 | 2.073 | -881 | 125 | 60 | 65 | 442 | 1.258 | -816 |
Reservemutaties | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
Resultaat na bestemming | 24.215 | 18.411 | 5.804 | -1.180 | -401 | -779 | 23.035 | 18.010 | 5.025 |
Toelichting mutaties najaarsnota
Bouwleges
Voor het jaar 2021 houden we rekening met ca. 200 ingediende omgevingsvergunningaanvragen waar ca. € 1.800.000 aan inkomsten bouwleges mee gemoeid gaat. Hiermee kunnen we stellen dat de begrote inkomsten op deze post behaald gaan worden. We sluiten 2021 waarschijnlijk af met een positief saldo van ca. € 815.000. Deze hogere opbrengsten komen voort uit meer ingekomen aanvragen dan waar rekening mee werd gehouden bij het vaststellen van de begroting 2021.
Reservering terugbetaling plankosten Zevenhont Zuid
Voor de uitbreiding van Zevenhont Zuid is een anterieure overeenkomst gesloten. Onderdeel van die anterieure overeenkomst is dat bij het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan een bedrag van € 125.000 aan plankosten wordt terugbetaald aan de exploitant. Dit hangt samen met het hoge legesbedrag dat voor de Omgevingsvergunning verschuldigd is. Omdat de aanvraag voor de Omgevingsvergunning in 2021 is gedaan, worden de legesopbrengsten in 2021 verantwoord, terwijl de terugbetaling op de anterieure overeenkomst in 2022 plaatsvindt als het bestemmingsplan onherroepelijk is geworden. Wij stellen daarom in deze najaarsnota voor € 125.000 aan de reserve grondexploitatie toe te voegen vanuit deze meeropbrengst bouwleges. In 2022 vindt terugbetaling op de anterieure overeenkomst plaats ten laste van deze reserve.
Invoering Omgevingswet
De invoeringsdatum van de Omgevingswet is landelijk opnieuw uitgesteld naar 1 juli 2022. Het uitstel heeft (ook) te maken met een aantal problemen in de uitrol van de Omgevingswet naar gemeenten (o.a. DSO). Daardoor kunnen in 2021 niet alle werkzaamheden worden uitgevoerd die nodig zijn om de Omgevingswet in Zwartewaterland succesvol in te voeren. Bovendien is in de jaarschijf 2022 uit een eerdere kadernota een incidentele bezuiniging opgenomen, waardoor niet € 400.000 beschikbaar is zoals in de andere jaarschijven, maar slechts € 245.000. Er is dus in 2022 ook niet voldoende budget geraamd om alle taken voor een succesvolle invoering van de Omgevingswet goed uit te voeren. De totale verwachte kosten voor de invoering van de Omgevingswet per 1 juli 2022 wordt ingeschat op € 680.000. Vanuit de meeropbrengst bouwleges vragen wij hiervoor een resultaatbestemming van € 324.000.
Het totaal te verwachten kosten voor de invoering van de Omgevingswet per 1 juli 2022 wordt ingeschat op € 680.000. Vanuit de begroting 2022 en resultaatbestemming invoering Omgevingswet 2020 is een bedrag beschikbaar van € 356.000 (resp. € 245.000 + € 111.000 uit 2020). Voor het restant van de benodigde kosten voor de invoering van de Omgevingswet wordt een resultaatbestemming aangevraagd vanuit het positieve resultaat op de bouwleges 2021 van € 324.000. Het afgelopen jaar is veel aandacht besteed aan het inrichten van de processen, systemen en ontwikkeling van het personeel rondom de invoering van de Omgevingswet per 1 juli 2022. Hiervoor is het afgelopen jaar een bedrag gereserveerd, welke een inschatting betrof van noodzakelijke werkzaamheden. Deze werkzaamheden worden echter niet allemaal afgerond in 2021, maar lopen door naar 2022. Daarnaast wordt veel extra inzet gevraagd van de huidige ambtelijke bezetting om proces, systeem en inhoudelijke kennis met betrekking tot de Omgevingswet eigen te maken. Hiervoor wordt een deel van de in 2021 ontvangen bouwleges ingezet om de capaciteit, kennis en kunde voor de behandeling van de aanvragen omgevingsvergunningen in 2022 op niveau te houden.
Transitievisie warmte / energietransitie
Voor de transitievisie warmte en de zoekgebieden hebben we ingezet op participatie in fysieke vorm. Door Corona heeft dit vertraging opgelopen. Dit maakt dat raadpleging en besluitvorming later in het jaar plaatsvinden. En dat heeft als gevolg dat een deel van de geraamde kosten verplaatsen naar 2022. Voor de transitievisie warmte is in december 2019 landelijk budget ontvangen voor 2019 t/m 2021. Het resterende deel van dit budget willen we via een resultaatbestemming meenemen naar 2022 om de resterende werkzaamheden uit te kunnen voeren (denk aan de eerste wijkuitvoeringsplannen en het inrichten van permanente communicatie over wat voor welke inwoners/gebouwen van belang is).
Zoals in de begeleidende brief bij de ROVA Grondstoffenmonitor 2020 al gemeld, vindt het project #Terugwinnaars van de ROVA niet in 2021 maar in 2022 plaats. Hierdoor zal het budget voor voorlichting en acquisitie in 2021 niet volledig benut worden. In totaal vragen we een overheveling van het budget naar 2022 van € 165.000.
Bestemmingsplannen
Op het budget bestemmingsplannen ontstaat in 2021 een verwacht voordeel van € 20.546. Dit voordeel is een gevolg van het lager aantal uitgezette opdrachten ten behoeve van het beschrijven van bestemmingsplannen. Het is de verwachting dat het aantal, en daarmee het budget, opdrachten beschrijven bestemmingsplannen de komende jaren weer zullen toenemen ten opzichte van het huidige jaar.
Hasselt Overwaters
De rentevergoeding op de afkoopsom van Hasselt Overwaters loopt langzaam terug door de jaarlijkse aflossing van AM BV. Hiermee was in de begroting nog geen rekening gehouden. In de Kadernota 2022 is dit inmiddels verwerkt. In het huidige begrotingsjaar moest deze aanpassing nog plaatsvinden. Dit leidt tot een bijstelling van de rentevergoeding van € 96.000.
Pachtinkomsten
Door het verlagen van de pachtprijzen realiseren we een lagere opbrengst van € 35.000. Door de prijzen met 4% te verlagen voldoen we aan de wettelijk vastgestelde pachtnorm. Voor de reguliere pacht is de gemeente verplicht deze norm te volgen. De pachtnorm wordt vastgesteld door de grondkamer. De pachtprijzen worden bekend gemaakt op 1 juli van ieder jaar.
Afval (dividend Rova)
We ontvingen in 2021 € 6.000 minder dividend dan geraamd.
Werkgelegenheid en samenwerken met inwoners (Topwerklocatie)
In afstemming met grote tapijtproductiebedrijven wordt ingezet op onderzoek naar circulaire keten. Dit onderzoek vindt in 2022 plaats. Het hiervoor beschikbare budget van € 50.000 in 2021 willen we middels resultaatbestemming overhevelen naar 2022.
Budget neutrale mutaties
De overige mutaties betreffen budgetneutrale mutaties over de programma's. Dit resulteert in een beter inzicht in de budgetten. De mutaties hebben geen gevolgen voor het totale begrotingssaldo.